lørdag 22. februar 2014

Indias sydspiss

På torsdag ble det noen timer i buss for å oppleve Indias sydspiss. Selv om vi er på en tur som ikke er så turistifisert så må vi bare gjøre noen turistting. Som Indias sørspiss.
Og siden jeg da inntok rollen som turist så er også bildene deretter :-)

Båten/ferja som skulle kjøre oss helt ut til det sydligste punktet.

Øya til venstre er Indias sydligste punkt.
Og ja nesten alle elevene skulle ha selfies...
Men selv om det blåste veldig mye er jeg stolt av at alle mine elever ble med ferja. For båten gikk virkelig opp og ned og opp og ned. Faktisk føler jeg at det bølger litt enda...

Hilsen

Ellen Irene

fredag 14. februar 2014

Kerala - Sol og Sommer

Tjohopp alle sammen.

Vi er nå godt innlosjert i Kerala på hotellet og har kort vei til stranden.

Oppdateringer fra de siste dagene kan du finne på bloggen til Sandra:

Kovalam Beach

Oppdaterer snart igjen :-)

søndag 9. februar 2014

Oppdateringer

Hei alle sammen.

Vi har det flott på tur og er nå tilbake i Kolkata. Desverre så er ikke internett så stabilt og raskt som vi er vant til fra Norge, så vi kan ikke garantere for når vi får lastet opp bilder igjen. Men forhåpentligvis kommer det bilder igjen fra onsdag når vi er på plass sør i Kerala. Så følg oss med spenning

Til dere foreldre. Elevene jeg har med oppfører seg veldig flott og det er en super gjeng som er med til India også i år. Så gled dere til alle historiene dere får høre og bilder dere får se når vi ankommer Norge igjen.

Mvh

Ellen Irene

torsdag 6. februar 2014

Besøke Benagaria STC og Martha Maria. Og hvordan miste vettet på under 5 min.

I går besøkte vi et av de eldste misjonsstasjonene i området, Benagaria STC. Her var vi invitert inn til klasserommet for å lære om skolens arbeid og litt om historien til skolen. (Før dere leser om bilturen, sett gjerne på sangen Hompetitten før dere leser videre) Vi startet tidlig med en biltur på den indsik riksvei som kun kan beskrives som en blanding av norsk veistandar og en pløyd åker. Noen ganger tok også bilene oss ut av veien fordi det ofte kunne ligge kuer, hunder og geiter sovende på veien.

Men etter 1,5 timer med humper og geiter var vi endelig fremme ved Bengaria, her ble vi ønsket velkommen av skolens lærere og elever. Vi lærte mye om hvordan skolegangen var og fikk en omvisning på område. Her gikk turen gjennom lærere og elevers rom.

Elevene

Etter den guida turen hadde vi en minnestund for misjonæren som startet det hele, Lars Skrefsrud. Det var da klart for åpning av et lokalt marked hvor inntektene skulle gå til kirkens arbeid og skolen. Dette var veldig spesielt siden det kun ble holdt 1-2 ganger i året.

En mann som ikke lot oss slippe unna før vi minst hadde tatt et bilde av han.

Etter en lærerik tid på Benagaria, dro vi videre på den hompete ruten og kjørte enda lenger ut på landet før vi kom til bibelskolen Martha Maria. Her ble vi igjen møtt med fantastisk sang og dans, før vi ble ført inn i klasserommet deres for å svare på sørsmål om Norge og hvordan vær og mat vi har. Dette besøket ga oss også mange svar på hvordan pengene vi samlet inn på skolen ble brukt.

Jentene på skolen ga oss en varm velkomst.

De viste også frem rommene deres som nå hadde en lyspære i taket.

Til slutt vil jeg ta opp en liten observasjon jeg har hatt, dette gjelder folk som tilsynelatende oppfører seg normalt, men som i neste øyeblikk går løs på hverandre og hamrer løs på bordet! Jeg snakker selvfølgelig om Ligretto! Dette er en advarsel til alle som vil ha en hyggelig hyttetur med familien, la Ligrettoen ligge igjen hjemme.

Vi har det kjempebra!

-Klem fra Øyvind, og resten av gruppa!

tirsdag 4. februar 2014

Landsbøgda

I dag har vi vært på landsbygda i Dumka. Dette var også en spesiell opplevelse. Store kontraster mellom landsby og by kan man si. Det er mye mindre støy her i Dumka i forhold til Kolkata. Noe andre som er veldig spesielt er at kuene går rundt her, helt fri og det er ekstremt mange av de. Dette er kanskje  en av de store forskjellene fra Norge, selv om det er veldig mange forskjeller. India er helt ulikt Norge, men unikt på så mange måter. I dag har vi vært på bibelskole og på hostell. Vi har fått fotvask og spist ekstra god, indisk lunsj :-) herlig.
                                         Vi har også vært på aloe vera-plantasje i dag. Fikk både prøvd ut og spise fra aloe vera -planten.

Fantastisk bra bilde av kuer fra bilvinduet!
                                          Dagens underholdning.

Finfin dag på landsbygda :-)
Oppdaterer snart igjen!

mandag 3. februar 2014

Forsinket på vei til India

Siden vi ble forsinket på vei til India er også dette innlegget forsinket. Men for å gjøre en lang historie kort, så mistet vi flyet fra Doha til Kolkata med ca 5 min. Veldig kjedelig, men vi fikk et par timer i Qatarairways sin Lounge i Doha samt oppleve flyplassen i Dehli.

By the way. Vi fløy med QATAR sin Dreamliner, som SAS vedlikeholder, så dette er grunnen til at dere ikke har lest om dette i VG ;-)

Rundlurt i Dumka

Hei, alle folk i nord!
I dag har vi besøkt en skole og lært barna om Norge og hva vi oppe i nord driver med på fritid, skole og   hvordan mat vi spiser. I tillegg til alt dette har vi også erklært blåklokke som vår nye nasjonalblomst og elg som vårt nasjonaldyr. Det var også veldig spennende å høre om hvilke frukter vi hadde i Norge og hvem av oss som hadde facebook. De slapp oss heller ikke ut av klasserommet før vi hadde sunget minst en sang og gitt dem autografen på minst to bøker.

Vi var også på besøk hos den lokale radiostasjonen i Dumka, her hørte vi på historien til stasjonen og fikk en liten smakebit av hva som ble sendt på radiostasjonen. (Skjønte ikke noe, men tror det var bra.)

Etter radiostasjonen dro vi til byen for å handle inn til kvelden og for å se på livet i Dumka. Her var det som alle andre steder minst 20 personer som ville ta bilde med oss og som ville håndhilse en nordmann. Så det tok litt ekstra tid å handle snop og klær... Pluss at engelsken til noen selgere førte til at man måtte kjøpe en hel rull med potetgull istedenfor de 2 posene man egentlig skulle ha. Det de da kaller å lure folk her tilsvarer ca. 10 kr. i Norge, så dere foreldre som leser dette kan bare ta det rolig... Vi trenger ikke mere penger (ENDA). Skriver inn kontonummer i et senere innlegg.

Alle er fremdeles venner og vi gleder oss til flere fine opplevelser!

Og der er villsvin i hagen.